Vinterförvaring – tillägg
När du nu avverkat sjöflygsäsongen gäller det att förvara flygplan och flottörer på bästa sätt tills vårsolen tinar upp oss igen. Jag har haft ämnet uppe tidigare, men här kommer lite mera. Smuts och fukt ger korrosion. Tvätta noga ut- som invändigt och se till att det blir torrt.
De flesta av oss är hänvisade till kallförråd mrd frysgrader och dessutom växlingar mellan tö och kyla.
Har du tänkt på hur man sprängde berg en gång i tiden? Slog vatten i sprickor och lät det frysa! Is har större volym än vatten och volymen ökar med lägre temperatur. Räcker för att spränga berg! Tänk dig då fukt i plåtskarvar och under stringers eller — ve o fasa — hela flottörskott med vatten. Detta fryser och spränger så att nitförbanden bryts upp och du får aldrig tillbaka ditt gamla flygplan igen. Ja, vatten i bränslesystemet har naturligtvis samma verkan.
Det mesta av inredningar som dynor och elektronik plockar du förstås ut och placerar i värmen, men det som blir kvar, elledningar och paneler, kan var smaskens för smågnagare. Har hört om några huskurer som att lägga in enris eller vitlök för at dessa skall flytta till andra domäner. I vilket fall som helst, inspektera då och då.
Anders Ljungberg
Denna sida är ur Sjöflyg nummer 22 december 2000.