Tankning med dunk eller tratt

Ibland är det bra med en fylltratt! De flesta sjöflygplanen är högvingade med bränsletankar i vingarna och den som tankar måste vara akrobat för att på traditionellt sätt kliva upp med en fylld dunk balanserande på nästan ingenting och lagom gungande.

Några hjälpmedel kan underlätta den här exercisen. Se till att du har handtag och fotsteg på rätt ställen. Tillsammans med en tekniker kan ni säkert hitta på någon lösning.

En bra tratt behövs och den kan du kanske göra själv. Den ska vara av metall för att den viktiga jordningen ska fungera. Den ska inte vila i tankstudsen där den kan orsaka skador och dessutom blir vinglig – särskilda stödfötter bör finnas där lasten överförs till flygplanets struktur. Den bör vidare vara så stor och stadig att du kan vända en jeepdunk uppochned vilande i tratten. Som filter används ofta ett sämskskinn. Sy till ett av förstklassigt skinn, som passar i tratten med fäste runtom. Sämskskinn garvas på särskilt sätt och slipgas sedan för att få sin struktur.

Ett nytt skinn måste därför tvättas noga i vatten med tvållösning flera gånger för att få bort slipdammet! Alternativt kan ett mikronfilter byggas in i tratten men på ett sätt som förhindrar yttre skador.

Anm.: Ett sämskskinn ska vara torrt eller fuktat med bensin när du börjar hälla – då släpper det ej igen vatten. Är det fuktat med vatten släpper det ej igen bensin. Hemma i tvättstället har du en bottenpropp som du släpper ner när du vill att det ska sluta att rinna. Försök att förse din tratt med något liknande – du kan avbryta när du vill utan onödigt spill av de dyrbara dropparna.

Vid tankning ska hela systemet vara jordat från dunk, genom tratt till flygplanstruktur. Ordna kablar, klämmor och jordbleck. Dunkar och trattar av plastmaterial passar ej här. Du bör inte heller ha kläder och skor som isolerar, t.ex. av konstfibermaterial, då kommer gnistor att skjuta förbi bensinångorna även om de inte syns i dagsljus. Nu har du snart hela vintern på dig att ordna upp det här så att du är redo till nästa säsong. Lycka till!

På ovan bild kan ni se att det tagits några genvägar (personen som pumpar flottören har inget med tankningen att göra), tankning med slang/hävert är populärt och smidigt, men säkert? Vilka risker finns här?

 Ovan föredömliga metod, metalldunk, säker sittposition med uppsikt över processen och fotografen intygar att tratt med sämskinn användes:)