Vinterförvaring
Det är skrämmande vad tiden går fort, särskilt sommaren. Inte var det länge sedan vi sjösatte och snart är det dags att dra upp och torka av igen. Jag har under denna spalt tidigare skrivit en del om hur du bör ta hand om motor och propeller (nr. 13) samt batterivård (nr. 14). Den här gången något om flygplanet självt och flottörerna.
Efter ordentlig avtvättning och gärna vaxning ska grejorna inomhus! Ja, jag vet att många kanske inte har möjlighet att komma under tak men tänk efter en gång till och överväg möjligheterna. Det betyder så mycket att komma under tak så en extra ansträngning är motiverad.
På många flygplan är det en relativt enkel operation att ta av vingarna, är det inte värt några timmars arbete? Utan vingar är möjligheterna ju betydligt större att hitta en hangarhörna eller en lada som passar. Kontakta din tekniker för demontering/montering. Flottörerna kan ju få åka av dom också så du får tillfälle att vända dom upp-och-ner, ta bort gammal färg, kolla lösa nitar, prima och lägga på en ny bottenfärg, som då också troligen gör tofflorna ännu tätare nästa säsong.
Det är en annan anledning till att vända på flottörerna då eventuella vattenrester inte spränger bottenskarvarna när vattnet fryser. Flottörer som står upprätt utomhus drabbas hård av sådana skador och blir sig aldrig lika igen. Tyvärr ser jag alltför ofta rättvända flottörer övervintra i det fria – usch!
Det kanske störa problemet under vinterförvaringen är de förargliga små mössen. I dukvingar biter de av det vaxade garnet med vilket vingduken sys till spryglarna – svårt att upptäcka och reparera. Kabininredningen är älsklingsmat och spillningen rena korrosionshärden. Använd fantasin för bästa skydd!
Lös utrusning, radioapparater m.m. plockar du naturligtvis ur om du inte står i varmhangar men det har jag skrivit om tidigare. Spraya beslag med rostskydd och täck över med kapell eller plast om miljön så kräver, i varje fall ömtåliga delar som vindruta, motorrum, pitotrör och ventilationer. Notera att bränsletankar med gummisäck inte får stå torra – tankade eller sprayade med oljefilm.
Tänk på att grejorna ska stå sig in i nästa årtusende.
Anders Ljungberg
Denna sida är ur Sjöflyg nummer 17 oktober 1999.