Sjöflyg – frihet under ansvar

Upplev den sköna frihet som vårat underbara Sverige och dess fantastiska natur kan erbjuda! Det finns ca 95 800 sjöar (enligt SMHI) att landa i, med ett fåtal undantag, då har man inte räknat med Östersjön. Detta måste bevaras.

Har man intresse av sjö och friluftsliv, dessutom inte rädd att ha lite besvär, då har man en grundförutsättning för att börja med sjöflyg.
Har man också ”tillgång” till ett sjöflygplan då är det bara att anmäla sig till en sjöflygskola.
Har man dessutom sjövana och kanske har seglat en del då bör man absolut prova på det optimala som sjöflyget erbjuder.

Kan alla lära sig att flyga sjö?

Ja, man nog påstå att alla som lärt sig flyga också kan lära sig att flyga sjö. Med sjöflygplanet opererar man för det mesta utanför det ”vanliga” flygsystemet – här finns ingen som ger en vinden och som säger klart landa eller ens banan fri. Det är du och endast du själv som avgör om där man tänkt landa är lämpligt.

Vad krävs för att bli en sjöflygare?

Det formella kravet är att man har ett gällande UL-certifikat eller PPL (A-cert) eller högre. Att sjöflyga kräver dessutom ett praktiskt handlag som seglare gärna kombinerat med båtvana och man bör ha flugit såpass mycket att man kan koncentrera sig på att lära sig det nya, nämligen att hantera sjöflygplanet, vid start och landning, taxning och tilläggningar – kort sagt – att sjöflyga.

Att man dessutom tycker om att vistas i naturen – ja, det är liksom poängen. Men vi lovar att när man, helst tillsammans med en vän, sitter vid bryggan till strandrestaurangen eller på sjöstranden och avnjuter en solnedgång som blänker i pontonerna, då inser man att det var värt varenda bränsledunk man fick bära fram!

Hur omfattande är sjöflygutbildningen?

Kursplanen omfattar 10 timmars flygutbildning samt en teorikurs och en teknisk / operativ typkurs på den aktuella flygplanstypen. Vid den praktiska utbildningen följer man normalt en plan som i korthet går ut på att vi lär oss manövrera flygplanet på vattnet – vi lär oss att starta på en mängd olika sjöar och under olika förhållanden.

Teoridelen omfattar sjövägsregler, sjövett och flygvett samt att man får lära sig var man får eller inte får landa med sjöflyg. Stor vikt läggs ned på miljöaspekterna och tonvikten läggs på ens ansvar att som befälhavare visa gott omdöme och dessutom ta största möjliga hänsyn till vår omgivning – människor och natur när man sjöflyger.

Att flyga sjö är en fantastisk frihetskänsla!

Med sjöflygplanet kan man landa i stort sett i varje sjö och längs våra kuster. Sjöar och kuster har vi gott om i detta land. Det finns som nämnts tidigare ca 95 800 sjöar enligt SMHI värda namnet i Sverige.Med sjöflygplanet når man ut till fiskesjöar i fjällen, badsjön eller till den mysiga viken i skärgården. Man kan kombinera flygningen med andra intressen .. natur… fiske .. jakt .. bada eller kanske landa vid en restaurang, vid stranden för en lunch eller bara för att vara ensam en stund.

Sjöflyg har också ett bruksvärde. 

Fördelen med sjöflygplan mot helikopter är lägre kostnad, betydligt mindre miljöpåverkan med avsevärt lägre bränsleförbrukning och mindre buller. Ett sjöflygplan lämnar inga spår, motorerna brummar dämpat. Nordens största sjöflygbas är placerad bokstavligen 40 meter från stora bostadshus där tusentals personer bor (Hägernäs-Täby kommun i Stockholmsområdet), det tycker vi vittnar om att sjöflyg är skonsamt mot omgivningen. Till skillnad mot en båt har vi ingen propeller som rör upp vattnet och till skillnad från en helikopter är vi riskfria för människor och djur på land. Som pilot och passagerare är fördelen att sjöflygplan är nära helt vibrationsfria och betydligt tystare i kabinen, räckvidden är ofta 30-70% längre. Fasta vingar gör att inte solsken flimmrar genom rotorn som på en helikopter.

Till skillnad från helikoptrar är relativt många sjöflygplan utrustade och certifierade för att flyga i moln enligt instrumentflygregler, vilket möjliggör långa flygningar även när det är dimma och moln på sträckan.

Vidare är ett flygplan stabilt i luften och behöver inte oavbrutet passas av piloten, det är en behagligare resa.

Helikopter är också fantastiskt, ingen debatt om det, de flesta helikoptrar erbjuder en magisk utsikt. De stora fördelarna med en helikopter förutom att ingen sjö eller flygfält behövs är att de med lätthet kan utföra många arbeten som att lyfta byggmaterial, flyga långsamt för att inspektera el-ledningar-skog osv, lyfta last och personer till nästan helt valfri plats, driva renar osv.

Bruksflygbolag har därför ganska naturligt sadlat om till helikopter, i princip upphörde Svensk kommerciell verksamhet med sjöflygplan sedan lågpris helikoptern Robinsson R44 kom under 90 och 00 talet samt att begagnade Bell 206 Jetranger kom ned i pris. De var tillräckligt billiga per passagerarstol för att tidigare stora sjöflygoperatörer som Jämtlandsflyg och Fiskflyg skulle rationalisera bort sjöflygplanen eftersom det är en besparing att ha så få olika typer av flygmaskiner som möjligt och nyttjandegraden på de mer kostsamma helikoptrarna ökade. En av de sista som flög sjöflygplan i fjällen var Kallaxflyg.

Med bas i Stockholm där sjöflygsäsongen är lång opereras dock en handfull sjöflygplan kommerciellt inklusive Sveriges största sjöflygplan en Cessna Caravan. 

Värt att notera är att en helikopter behöver markägarens tillstånd för att landa, där finns en stor fördel med sjöflyg då det inom de begränsningar som finns är helt fritt att landa var man vill utan att konsultera någon i förväg. 

För att transportera sig själv, familj, vänner och kollegor på privata eller företagsuppdrag finns många fördelar med sjöflygplan med dess låga kostnader, komfort och okritiska flygegenskaper.  

Sjöflyget ger en fantastisk frihet, en frihet som naturligtvis kräver ett stort ansvar – ansvar för att sjöflygningen ska påverka vår omgivning, såväl människor som natur, så lite som möjligt. Målsättningen är att kunna säkerställa en fortsatt framtid för det fria flyget, Sjöflyget.

Sjöflyg – frihet under ansvar