Hur sjöflyget tog sin början
Sjöflyget började i Europa, närmare bestämt i Frankrike, men en österrikare var tidigt ute och gjorde försök att lyfta från vatten, faktiskt före bröderna Wright.
”Le Canard”, en replika byggt i moderna material efter Henri Fabre förlaga inför sjöflygets 100-års jubileum år 2010.
Den 28 mars 1910 gjorde en fransman vid namn Henri Fabre det första lyckade försöket att lyfta från vatten i La Mëde hamnen, i närheten av Marseilles. Fabre döpte sitt sjöflygplan till Hydravion.
Det såg extremt bräckligt ut, och när Fabre då flög med Hydravion för första gången hade han dessutom aldrig flugit förut! Den första flygningen blev ca 2 km lång på bara några meters höjd över vattenytan.
Fabre´s Hydravion i Monaco 1911
Hydravion hade en 50 hästars Gnome 7-cylinders roterande stjärnmotor längst bak. Längden på flygplanet var 8,5 m och vingspannet var 14 m brett. Flygplanet var byggt av askträ och bomullsduk. Flottörerna var gjorda av plywood. Total vikt 475 kg och flygfart ca 55 MPH eller 88 km/tim.
Fabre var inte den första att försöka lyfta från vatten med sjöflygplan. En österrikare vid namn William Kress byggde ett flygplan och provade det på sjön Tullnerbach, i närheten av Wien, redan i oktober 1901. Sjöflygplanet kom upp på flottörerna men lyckades inte att lyfta från vattnet. När han gjorde en sväng på vattnet, kapsejsade flygplanet och sjönk. Kress, som då var nästan 70 år, gjorde aldrig något nytt försök.
Voisin-Archdeacon sjöflyg-glider, 1905
Gabriel Voisin och Ernest Archdeacon byggde ett glidflygplan som var konstruerat att lyfta från vatten. De testade det två gånger i juni och juli 1905, på floden Seine mellan städerna Sëvres och Billancourt. Glifflygplanet drogs upp i luften av en ångbåt och vid båda tillfällena lyfte det från vattnet och flög några tiotals meter.
Bleriot III i sjöflygkonfiguration
Louis Blèriot började sin karriär som flygare med ett sjöflygplan samma år. Blèriot köpte en variant av Voisin-Archdeacon glidern (detta flygplan blev känt som Blèriot-Voisin) och han var nära att sänka det när han testade det första gången. Bleriot konstruerade därefter en egen sjöflyg-glider, Bleriot III, som han testade på sjön Enghien i maj 1906. Inte heller detta försök blev någon succè.
I USA började Glenn Hammond Curtiss att testa ett sjöflygplan 1908 men det dröjde till den 26 januari 1911, i San Diego, innan det första Curtiss-planet kunde lyfta från vattnet. Detta flygplan känt som
D Hydro, hade en stor central flottör och två mindre under vingspetsarna. Tre veckor senare, den 17 februari, gjorde Curtiss D-III Tractor Hydro en demoflight från marinbasen i San Diego till kryssaren U.S.S. Pennsylvania, som låg för ankar i hamnen i San Diego. Denna flight övertygade US Marinen att köpa två sjöflygplan av Curtiss, som fick beteckningen A-1 och A-2.
Långt senare, den 16 oktober 1925, grundades The Edo Aircraft Corporation. Fastän EDOs grundare, Earl Dodge Osborn, drömde om att bygga flygplan, blev hans första lyckade produkt, EDO-flottörer av aluminium istället för av trä, men det är en helt annan historia som vi tar en annan gång.
Kjell Sandberg
Tidigare Ordförande SSA